PODSTAWOWE PRZES£ANKI ODPOWIEDZIALNO¦CI SPRZEDAWCY
|
Sprzedawca odpowiada wobec Klienta, je¿eli Produkt w chwili jego wydania jest niezgodny z Umow± Sprzeda¿y.
niezgodno¶æ towaru z umow±
W przypadku indywidualnego uzgadniania w³a¶ciwo¶ci Produktu domniemywa siê, ¿e jest on zgodny z Umow± Sprzeda¿y, je¿eli odpowiada podanemu przez Sprzedawcê opisowi lub ma cechy okazanej Klientowi próbki albo wzoru, a tak¿e gdy nadaje siê do celu okre¶lonego przez Klienta przy zawarciu Umowy Sprzeda¿y, chyba ¿e Sprzedawca zg³osi³ zastrze¿enia co do takiego przeznaczenia Produktu.W przypadkach nieobjêtych powy¿szymi przypadkami domniemywa siê, ¿e Produkt jest zgodny z Umow± Sprzeda¿y, je¿eli nadaje siê do celu, do jakiego tego rodzaju Produkt jest zwykle u¿ywany, oraz gdy jego w³a¶ciwo¶ci odpowiadaj± w³a¶ciwo¶ciom cechuj±cym Produkt tego rodzaju. Takie samo domniemanie przyjmuje siê, gdy Produkt odpowiada oczekiwaniom dotycz±cym Produktu tego rodzaju, opartym na sk³adanych publicznie zapewnieniach Sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela; w szczególno¶ci uwzglêdnia siê zapewnienia, wyra¿one w oznakowaniu Produktu lub reklamie, odnosz±ce siê do w³a¶ciwo¶ci Produktu, w tym tak¿e terminu, w jakim Produkt ma je zachowaæ.Na równi z zapewnieniem producenta traktuje siê zapewnienie osoby, która wprowadza Produkt do obrotu krajowego w zakresie dzia³alno¶ci swojego przedsiêbiorstwa, oraz osoby, która podaje siê za producenta przez umieszczenie na Produkcie swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odró¿niaj±cego.Za niezgodno¶æ Produktu z Umow± Sprzeda¿y uwa¿a siê równie¿ nieprawid³owo¶æ w jego zamontowaniu i uruchomieniu, je¿eli czynno¶ci te zosta³y wykonane w ramach Umowy Sprzeda¿y przez Sprzedawcê lub przez osobê, za któr± ponosi on odpowiedzialno¶æ, albo przez Klienta wed³ug instrukcji otrzymanej przy sprzeda¿y.
zwolnienie Sprzedawcy od odpowiedzialno¶ci
Sprzedawca nie odpowiada za niezgodno¶æ Produktu z Umow± Sprzeda¿y, gdy Klient o tej niezgodno¶ci wiedzia³ lub, oceniaj±c rozs±dnie, powinien by³ wiedzieæ.
Sprzedawca nie jest zwi±zany zapewnieniem, o którym mowa w art. 4, je¿eli wykaza³, ¿e zapewnienia tego nie zna³ ani, oceniaj±c rozs±dnie, znaæ nie móg³ albo ¿e nie mog³o ono mieæ wp³ywu na decyzjê kupuj±cego o zawarciu umowy, albo te¿ ¿e jego tre¶æ sprostowano przed zawarciem umowy.
|
Sprzedawca jest odpowiedzialny wzglêdem Klienta, je¿eli sprzedany Produkt ma wadê fizyczn± lub prawn± (rêkojmia).
wada fizyczna
Sprzedawca jest odpowiedzialny z tytu³u rêkojmi za wady fizyczne, które istnia³y w chwili przej¶cia niebezpieczeñstwa na Klienta lub wynik³y z przyczyny tkwi±cej w sprzedanym Produkcie w tej samej chwili. Wada fizyczna polega na niezgodno¶ci sprzedanego Produktu z Umow± Sprzeda¿y. W szczególno¶ci sprzedany Produkt jest niezgodna z Umow± Sprzeda¿y, je¿eli:
1. nie ma w³a¶ciwo¶ci, które Produkt tego rodzaju powinien mieæ ze wzglêdu na cel w Umowie Sprzeda¿y oznaczony albo wynikaj±cy z okoliczno¶ci lub przeznaczenia;
2. nie ma w³a¶ciwo¶ci, o których istnieniu Sprzedawca zapewni³ Klienta, w tym przedstawiaj±c próbkê lub wzór;
3. nie nadaje siê do celu, o którym Klient poinformowa³ Sprzedawcê przy zawarciu Umowy Sprzeda¿y, a Sprzedawca nie zg³osi³ zastrze¿enia co do takiego jej przeznaczenia;
4. zosta³a Klientowi wydana w stanie niezupe³nym.
Je¿eli Klientem jest konsument, na równi z zapewnieniem Sprzedawcy traktuje siê publiczne zapewnienia producenta lub jego przedstawiciela, osoby, która wprowadza Produkt do obrotu w zakresie swojej dzia³alno¶ci gospodarczej, oraz osoby, która przez umieszczenie na sprzedanym Produkcie swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odró¿niaj±cego przedstawia siê jako producent.
Sprzedany Produkt ma wadê fizyczn± tak¿e w razie nieprawid³owego jego zamontowania i uruchomienia, je¿eli czynno¶ci te zosta³y wykonane przez Sprzedawcê lub osobê trzeci±, za któr± Sprzedawca ponosi odpowiedzialno¶æ, albo przez Klienta, który post±pi³ wed³ug instrukcji otrzymanej od Sprzedawcy.
wada prawna
Sprzedawca jest odpowiedzialny wzglêdem Klienta, je¿eli sprzedany Produkt stanowi w³asno¶æ osoby trzeciej albo je¿eli jest obci±¿ony prawem osoby trzeciej, a tak¿e je¿eli ograniczenie w korzystaniu lub rozporz±dzaniu Produktem wynika z decyzji lub orzeczenia w³a¶ciwego organu; w razie sprzeda¿y prawa sprzedawca jest odpowiedzialny tak¿e za istnienie prawa
zwolnienie Sprzedawcy od odpowiedzialno¶ci
Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialno¶ci z tytu³u rêkojmi, je¿eli Klient wiedzia³ o wadzie w chwili zawarcia Umowy Sprzeda¿y.
Gdy przedmiotem Umowy Sprzeda¿y s± Produkty oznaczone tylko co do gatunku albo Produkty maj±ce powstaæ w przysz³o¶ci, Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialno¶ci z tytu³u rêkojmi, je¿eli Klient wiedzia³ o wadzie w chwili wydania rzeczy. Przepisu tego nie stosuje siê, gdy Klientem jest konsument.
Sprzedawca nie jest odpowiedzialny wzglêdem Klienta bêd±cego konsumentem za to, ¿e sprzedany Produkt nie ma w³a¶ciwo¶ci wynikaj±cych z publicznych zapewnieñ, o których mowa powy¿ej, je¿eli zapewnieñ tych nie zna³ ani, oceniaj±c rozs±dnie, nie móg³ znaæ albo nie mog³y one mieæ wp³ywu na decyzjê Klienta o zawarciu Umowy Sprzeda¿y, albo gdy ich tre¶æ zosta³a sprostowana przed zawarciem Umowy Sprzeda¿y.
|
PODSTAWOWE UPRAWNIENIA KONSUMENTA
|
Niniejsze uprawnienia maj± co do zasadycharakter dwuetapowy, co oznacza, ¿e Klient ma mo¿liwo¶æ przej¶cia do drugiego etapu uprawnieñ dopiero po uprzednim wyczerpaniu uprawnieñ z pierwszego etapu:
1) Etap: naprawa / wymiana
Je¿eli Produkt jest niezgodny z Umow± Sprzeda¿y, Klient mo¿e ¿±daæ doprowadzenia go do stanu zgodnego z Umow± Sprzeda¿y przez nieodp³atn± naprawê albo wymianê na nowy, chyba ¿e naprawa albo wymiana s± niemo¿liwe lub wymagaj± nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierno¶ci kosztów uwzglêdnia siê warto¶æ Produktu zgodnego z Umow± Sprzeda¿y oraz rodzaj i stopieñ stwierdzonej niezgodno¶ci, a tak¿e bierze siê pod uwagê niedogodno¶ci, na jakie narazi³by Klienta inny sposób zaspokojenia.
2) Etap: obni¿enie ceny /zwrot pieniêdzy
Je¿eli Klient, z przyczyn okre¶lonych powy¿ej, nie mo¿e ¿±daæ naprawy ani wymiany albo je¿eli Sprzedawca nie zdo³a uczyniæ zado¶æ takiemu ¿±daniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana nara¿a³aby Klienta na znaczne niedogodno¶ci, ma on prawo domagaæ siê stosownego obni¿enia ceny albo odst±piæ od Umowy Sprzeda¿y. Od Umowy Sprzeda¿y Klient nie mo¿e odst±piæ, gdy niezgodno¶æ Produktu z Umow± Sprzeda¿y jest nieistotna. Przy okre¶laniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzglêdnia siê rodzaj Produktu i cel jego nabycia.
|
Niniejsze uprawnienia maj± co do zasady charakter równorzêdny, co oznacza, ¿e Klient ma mo¿liwo¶æ korzystania od razu zarówno z pierwszej, jak i drugiej grupy uprawnieñ:
1) Grupa: obni¿enie ceny /zwrot pieniêdzy
Je¿eli sprzedany Produkt ma wadê, Klient mo¿e z³o¿yæ o¶wiadczenie o obni¿eniu ceny albo odst±pieniu od Umowy Sprzeda¿y, chyba ¿e Sprzedawca niezw³ocznie i bez nadmiernych niedogodno¶ci dla Klienta wymieni wadliwy Produkt na wolny od wad albo wadê usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, je¿eli Produkt by³ ju¿ wymieniony lub naprawiany przez Sprzedawcê albo Sprzedawca nie uczyni³ zado¶æ obowi±zkowi wymiany Produktu na wolny od wad lub usuniêcia wady. Obni¿ona cena powinna pozostawaæ w takiej proporcji do ceny wynikaj±cej z Umowy Sprzeda¿y, w jakiej warto¶æ Produktu z wad± pozostaje do warto¶ci Produktu bez wady. Klient nie mo¿e odst±piæ od Umowy Sprzeda¿y, je¿eli wada jest nieistotna.
Je¿eli Klientem jest konsument, mo¿e zamiast zaproponowanego przez Sprzedawcê zgodnie z postanowieniami powy¿ej usuniêcia wady ¿±daæ wymiany Produktu na wolny od wad albo zamiast wymiany Produktu ¿±daæ usuniêcia wady, chyba ¿e doprowadzenie Produktu do zgodno¶ci z Umow± Sprzeda¿y w sposób wybrany przez Klienta jest niemo¿liwe albo wymaga³oby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez Sprzedawcê. Przy ocenie nadmierno¶ci kosztów uwzglêdnia siê warto¶æ Produktu wolnego od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a tak¿e bierze siê pod uwagê niedogodno¶ci, na jakie nara¿a³by Klienta inny sposób zaspokojenia.
Je¿eli spo¶ród sprzedanych Produktów tylko niektóre s± wadliwe i daj± siê od³±czyæ od Produktów wolnych od wad, bez szkody dla stron obu, uprawnienie Klienta do odst±pienia od umowy ograniczone jest do Produktów wadliwych.
2) Grupa: naprawa/wymiana
Je¿eli sprzedany Produkt ma wadê, Klient mo¿e ¿±daæ wymiany Produktu na wolny od wad albo usuniêcia wady. Sprzedawca jest obowi±zany wymieniæ Produkt wadliwy na wolny od wad lub usun±æ wadê w rozs±dnym czasie bez nadmiernych niedogodno¶ci dla Klienta. Sprzedawca mo¿e odmówiæ zado¶æuczynienia ¿±daniu Klienta, je¿eli doprowadzenie do zgodno¶ci z Umow± Sprzeda¿y Produktu wadliwego w sposób wybrany przez Klienta jest niemo¿liwe albo w porównaniu z drugim mo¿liwym sposobem doprowadzenia do zgodno¶ci z Umow± Sprzeda¿y wymaga³oby nadmiernych kosztów.
|
WA¯NE TERMINY REKLAMACYJNE
|
2 miesi±ce na zawiadomienie Sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodno¶ci
Kupuj±cy traci swoje uprawnienia, je¿eli przed up³ywem dwóch miesiêcy od stwierdzenia niezgodno¶ci Produktu z Umow± Sprzeda¿y nie zawiadomi o tym Sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy wys³anie zawiadomienia przed jego up³ywem.
6 miesiêcy domniemania istnienia niezgodno¶ci w chwili wydania Produktu
Sprzedawca odpowiada wobec Klienta, je¿eli Produkt w chwili jego wydania jest niezgodny z Umow± Sprzeda¿y; w przypadku stwierdzenia niezgodno¶ci przed up³ywem sze¶ciu miesiêcy od wydania Produktu domniemywa siê, ¿e istnia³a ona w chwili wydania.
2 lata odpowiedzialno¶ci Sprzedawcy
Sprzedawca odpowiada za niezgodno¶æ Produktu z Umow± Sprzeda¿y jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed up³ywem dwóch lat od wydania tego Produktu Klientowi; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany Produktu.
|
1 rok domniemania istnienia wady w chwili wydania Produktu
Sprzedawca jest odpowiedzialny z tytu³u rêkojmi za wady fizyczne, które istnia³y w chwili przej¶cia niebezpieczeñstwa na Klienta lub wynik³y z przyczyny tkwi±cej w sprzedanym Produkcie w tej samej chwili. Je¿eli Klientem jest konsument, a wada fizyczna zosta³a stwierdzona przed up³ywem roku od dnia wydania sprzedanego Produktu, domniemywa siê, ¿e wada lub jej przyczyna istnia³a w chwili przej¶cia niebezpieczeñstwa na Klienta.
2 lata odpowiedzialno¶ci Sprzedawcy
Sprzedawca odpowiada z tytu³u rêkojmi, je¿eli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed up³ywem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomo¶ci ? przed up³ywem piêciu lat od dnia wydania Produktu Klientowi. Do wykonywania uprawnieñ z tytu³u rêkojmi za wady prawne sprzedanego Produktu stosuje siê przepisy dotycz±ce wady fizycznej, z tym ¿e bieg terminu do wykonania uprawnieñ z tytu³u rêkojmi rozpoczyna siê od dnia, w którym Klient dowiedzia³ siê o istnieniu wady, a je¿eli Klient dowiedzia³ siê o istnieniu wady dopiero na skutek powództwa osoby trzeciej ? od dnia, w którym orzeczenie wydane w sporze z osob± trzeci± sta³o siê prawomocne.
|